پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ساعت ۱۳:۳۱

بجنورد، دومین شهر حاشیه نشین کشور

گزارشی از بررسی وضعیت آسیب های اجتماعی دومین شهر حاشیه نشین کشور

حاشیه نشینی یکی از معضلات اساسی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود به طوری که کارشناسان مسائل اجتماعی این موضوع را مقدمه‌ای مهم و اساسی برای ایجاد سایر آسیب‌ها می‌دانند.

وضعیت نامناسب حاشیه شهرها موجب می‌شود مسائلی همچون اعتیاد، فساد، تضعیف نهاد خانواده و… در منطقه گسترش یابد؛ مسائلی که هر کدام باعث ایجاد هزینه‌های هنگفت برای حکومت خواهد شد.

اما بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی تا حد زیادی با مشکل حاشیه نشینی مواجه است به طوری که طبق اعلام نهادهای مرتبط، این شهر ۲۶ سکونت‌گاه غیر رسمی دارد.

بجنورد دومین شهر حاشیه نشین کشور

محمدباقر باقرپور، فرماندار بجنورد در این خصوص گفت: بجنورد ۲۶ منطقه با محرومیت ۱۰۰ درصدی دارد.

وی افزود: ۱۲ درصد از جمعیت خراسان شمالی در مناطق حواشی شهر و ۱۲ درصد نیز در بافت‌های فرسوده این استان زندگی می‌کنند.

باقرپور با اشاره به حجم بالای حاشیه نشینی در بجنورد، گفت: این شهر رتبه دوم حاشیه نشینی در کشور را دارد.

فرماندار بجنورد تصریح کرد: طی سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بازآفرینی در شهر بجنورد اختصاص یافت، اما باید مبالغ بسیار بیشتر باشد.

وی افزود: معضلات شهری بجنورد در مناطق حاشیه‌ای به گونه‌ای است که با این مبالغ نمی‌توان اقدام قابل توجه و تحولی ایجاد کرد.

اسکان ۷۰ هزار نفر در حاشیه شهر بجنورد

حمیدرضا خاکشور، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی پیش از این در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار اداره کل ثبت احوال استان جمعیت بجنورد در حدود ۲۳۲ هزار نفر است که ۷۰ هزار و ۳۲۱ نفر معادل ۳۰ درصد در مناطق حاشیه نشین سکونت دارند.

وی افزود: رفع مشکلات و چالش‌های سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در اولویت کاری دولت قرار دارد که طرح توانمند سازی و اجتماع محور محلات کم برخوردار در سطح استان همزمان با کشور اجرا شده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی گفت: در اجرای این طرح چهار دستگاه کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، هلال احمر، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) با محوریت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی مشارکت دارند.

وی اعتیاد و طلاق را ۲ آسیب جدی در مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار عنوان کرد و اظهار داشت: باید تلاش شود تا این آسیب‌ها کاهش یابد که همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف متولی امر را می‌طلبد.

ناکارآمدی شهری قابل لمس است

مهدی رشیدی، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی شهریور ماه سال جاری در ستاد بازآفرینی شهری خراسان شمالی اظهار کرد: متأسفانه هنوز فهم مشترک میان مسئولان و نهادهای مختلف برای اجرای بازآفرینی شهری ایجاد نشده است.

وی افزود: البته نبود فهم مشترک و آشنایی لازم برای تحقق اهداف بازآفرینی شهری مختص این استان نیست و در کشور مشاهده می‌شود.

رشیدی ارائه آموزش را لازمه سرعت دادن به کارهای مربوط به بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: باید در این زمینه آموزش لازم به اعضای ستادهای استانی و شهرستانی داده شود و نتیجه هزینه‌ها و انرژی صرف شده در بافت ناکارآمد شهری و یا بافت فرسوده برای مردم محسوس و قابل لمس باشد.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: نشست‌های ستاد بازآفرینی شهری در استان و شهرستان‌ها به خوبی برگزار نشده و برخی کارگروه‌ها در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

رایزنی با وزارت کشور برای رفع مشکلات حاشیه شهر بجنورد

قبل از این هم محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود : نسبت به نارسایی‌ها و کمبودها در مناطق کمتر برخوردار بی‌تفاوت نیستیم و با هم‌افزایی نهادهای ذی‌ربط درصدد حل مشکلات هستیم. رایزنی‌های اولیه با وزارت کشور جهت قرار دادن محلات کمتر برخوردار خراسان شمالی به عنوان مناطق هدف محرومیت‌زدایی انجام شده است.

اخبار مرتبط