پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۱/۱۰/۵ - ساعت ۱۰:۲۶

طرح کلان تولید مواد اولیه دارویی در دستور کار شورای «عتف»/چالش قرارداد پژوهشی با تامین اجتماعی

دبیر کل شورای عالی عتف گفت: در شورای «عتف» پیگیر طرح کلان ملی مواد اولیه دارویی هستیم. سالانه ۷۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی وارد کشور می‌شود و با مکاتباتی که با سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه داشتیم، حاضر شدند قراردادی با ما ببندند و مواد اولیه را در اختیار ما قرار دهند.

به گزارش ایسنا،  پیمان صالحی در نشست مشترک مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های کشور، معاونین و مدیران پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که امروز ۲۱ آذر همزمان با بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و سومین روز از هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای برگزاری نمایشگاه‌های استانی هفته پژوهش، افزود: ما در نامگذاری روزهای هفته پژوهش کلیدواژه‌های مهمی چون جهاد تبیین، توجه ویژه به آموزش و پرورش و دانش‌آموزان، مرجعیت دیپلماسی علمی و ارکان اقتصاد دانش‌بنیان و موضوعات علوم پایه و علوم انسانی را گنجانده‌ایم. روز پنجشنبه، ۲۵ آذرماه هفته پژوهش با تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور به پایان خواهد رسید.

صالحی با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی تستا و نخستین نمایشگاه بین‌المللی تستا، گفت: چهارمین سال است که نمایشگاه پژوهش را همزمان با نمایشگاه ایران ساخت برگزار می‌کنیم. وزارتخانه‌های دفاع، صنعت، نفت، نیرو، ارتباطات و غیره نیازهای خود را در نمایشگاه تستا مطرح کرده‌اند و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از طریق قراردادهای ارتباط با صنعت می‌توانند پاسخگوی این نیازها باشند.

صالحی با بیان اینکه نمایشگاه تستا توسط دبیرخانه شورای عتف پیگیری می‌شود، گفت: مدیران ارتباط با صنعت بهتر است که با این دبیرخانه ارتباط داشته باشند. برای اولین بار برای نمایشگاه تستا، فراخوان بین‌المللی داریم و برخی کشورهای خارجی در نمایشگاه حضور دارند و نیازهای فناورانه خود را اعلام کردند. نقطه ضعف بزرگی که در حوزه پژوهش و فناوری داریم، مربوط به قراردادهای حوزه بین‌المللی است و ما کم‌کاری‌هایی در ارتباط با ظرفیت‌هایی که در کامستک، بانک توسعه اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی وجود دارد، داشته‌ایم.

وی در این باره توضیح داد: در دو هفته اخیر گزارشی از وضعیت پژوهش و فناوری ایران در این سازمان ارائه دادم که در آن بیان شده ایران نسبت به سایر کشورهای عضو این سازمان با فاصله در جایگاه خوبی قرار دارد.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه و پژوهشگاه‌ها در سطح منطقه ملی و بین‌المللی، گفت: ما می‌توانیم مدیرانی باشیم که در دفاتر خود نشسته‌ایم و منتظر باشیم نمایندگان استانی به سراغمان بیاید و بگوید مشکلی دارند و یا می‌توانیم مدیری باشیم که هر روز در سازمان‌های استانی، شرکت‌ها و وزارتخانه ها برویم و به دنبال حل مشکلات صنعت و جامعه در همکاری با مدیرانی استانی باشیم. 

صالحی بیان کرد: یک نظام و اکوسیستمی در وزارت علوم در حال شکل‌گیری است که نه تنها در حوزه‌های پژوهش و فناوری بلکه در حوزه‌های دیگر در خدمت ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نقش آفرینی کنند. در همین راستا تاکنون وزیر علوم با استانداران جلساتی داشته و محوریت ماموریت‌گرایی را در استان ها به استانداران واگذار کرده است تا استانداران ماموریت‌گرایی را در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فناوری، نوآوری و فرهنگی اجرایی کنند.

صالحی اضافه کرد: علاوه بر آن با معاونت آموزشی وزارت علوم نیز هماهنگ کردیم تا رشته‌های جدیدی، در راستای ماموریت گرایی کردن دانشگاه‌ها تعریف شود.

چالش بیمه قراردادها

وی با اشاره به قانون و دستورالعمل‌های رفع موانع پژوهشی، گفت: در حال حاضر مشکلی که با سازمان تامین اجتماعی داریم، مربوط به مفاصا حساب قراردادهای پژوهشی است.

به گفته معاون پژوهشی وزیر علوم، طبق قانون، قرار دادهای پژوهشی از مالیات معاف هستند، ولی سازمان تامین اجتماعی تاکید دارد برای اجرای آن ابتدا باید نسبت به تسویه حساب‌ها و ارائه مفاصاحساب پژوهشی اقدام شود. با این شرایط کار در اکثر استان‌ها قفل می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم  خاطر نشان کرد: آخرین مکاتبه ما در این خصوص دو هفته گذشته با رئیس جمهور و وزیر کار بود و قرار شد در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که در جلسه آتی با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد، مطرح شود.

وی گفت: بحثی را در ۱۵ ماده برای رفع موانع پژوهش آماده کرده‌ایم تا در این جلسه به تصویب برسد. یکی از بندهای این ماده، مربوط به مفاصا حساب پژوهشی است.

همکاری با بنیاد ملی نخبگان

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با تاکید بر همکاری مستمر با واحدهای استانی بنیاد ملی نخبگان و معرفی طرح‌ها و برنامه‌های مشترک به اساتید، دانشجویان و محققان، گفت: طرح‌های مختلفی در بنیاد ملی نخبگان در زمینه حمایت از فعالیت‌های دانشجویان و اساتید وجود دارد که از جمله آن می‌توان به طرح شهید احمدی روشن اشاره کرد. ما در این طرح ۲۰ درصد منابع مالی را تقبل کردیم و از طرف دیگر از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خواسته‌ایم تا از این ظرفیت استفاده کنند. 

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دوره‌های دکتری و فرصت مطالعاتی داخلی در پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت، افزود: در حال حاضر در پایان‌نامه‌ها و رساله ها از بی مسئله‌ای رنج می بریم و شاهد هستیم که اعضای هیئت علمی برنامه خاصی ندارند و شما مدیران ارتباط با صنعت این ظرفیت‌ها را می‌توانید برای اساتید و اعضای هیئت علمی ایجاد کنید.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه مدیران ارتباط با صنعت می‌توانند پیشران اجرای برخی از مسایل باشند، اظهار کرد: به طور مثال در شورای عتف پیگیر طرح کلان ملی مواد اولیه دارویی هستیم. سالانه ۷۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی وارد کشور می‌شود و با مکاتباتی که با سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه داریم، حاضر شدند قراردادی با ما ببندند و مواد اولیه را در اختیار ما قرار دهند.

صالحی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اتفاقات بسیار جالبی در موضوع ظرفیت پذیرش پسا دکترا خواهیم داشت و اگر محققی در طرح ارتباط صنعت و جامعه کار کند، ۵۰ درصد حقوق خود را از شورای عتف دریافت خواهد کرد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت ماده ۱۳ قانون جهش دانش‌بنیان، گفت: این قانون برای شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران ارتباط با صنعت بسیار خوب است، چرا که می‌تواند فعالیت حوزه ارتباط با صنعت را متحول کند، به گونه‌ای که در ماده ۱۳ قانون اعلام شده که دانشگاه‌ها می‌توانند با شرکت‌های دولتی و خصوصی که بخش تحقیق و توسعه دارند، قرارداد ببندند و از مالیات معاف شوند.

اخبار مرتبط