پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ساعت ۲:۲

از ناراحتی به دلیل حاشیه پردازی تا درخواست خارج از آیین نامه یک عضو برای استیضاح شهردار بجنورد

به گزارش شرق 24 و به نقل از ایسنا، بررسی طرح جابجایی میدان بار و مشوق‌های شهرداری برای نوسازی بناها در بافت فرسوده و ناکارآمد، ناراحتی یک عضو شورا به دلیل پرداختن به حاشیه و ترک جلسه، درخواست خارج از آیین نامه یک عضو برای استیضاح شهردار بجنورد و پرداختن به سؤالات مختلف، از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در جلسه رسمی شورای شهر مطرح شد.

 

نود و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر بجنورد بعداز ظهر دوشنبه ۱۵ اسفندماه به صورت علنی برگزار شد و تا حوالی نیمه شب نیز ادامه یافت که جنجالی شد.

 

طرح سؤال

 

نخستین موضوع مطرح شده در این جلسه مربوط به پرسش اعظم السادات افشین فر یکی از اعضای شورا از شهردار بجنورد بود که در تاریخ هشتم دی ماه انجام و پاسخ آن نیز از سوی شهردار ارسال شده بود.

 

این موضوع مجدد بررسی شد و شهردار بجنورد پاسخ‌های خود را در خصوص سؤالات مطرح شده درباره استودیوی شهرداری ارائه کرد. در پایان این موضوع نیز، رأی گیری برای این پاسخ‌ها انجام شد که ۴ عضو شورای شهر از آن‌ها قانع نشدند.

 

سپس احمدرضا یزدانی عضو شورای شهر به حوادث اخیر در مسمومیت دانش آموزان واکنش نشان و بر ضرورت اعلام انزاجار شورای شهر از این حوادث تاکید کرد.

 

موضوع بعدی مطرح شده در این جلسه در خصوص میدان بار مرکز استان بود که جابجایی آن مدت‌هاست مطرح بوده اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

 

شورا با ادبیات سرمایه گذاری آشنا نیست

 

مصطفی دلیریان یکی از اعضای شورای شهر در این خصوص تصریح کرد: متاسفانه هنوز شورای شهر ششم با ادبیات سرمایه گذاری آشنا نشده است. افرادی که کننده کار بوده و زمین لازم برای ایجاد میدان بار را تهیه کرده‌اند منتظر تصمیم شورا هستند تا کار را آغاز کنند.

 

وی افزود: نباید توانمندی متقاضی فعلی و قدیمی این شهر را به موضوعات دیگر گره بزنیم. تکلیف باید مشخص شود که اجازه می‌دهیم یا خیر.

 

میدان بار بلاتکلیف ماند

 

در نهایت نیز قرار شد این موضوع پس از بررسی‌های مجدد، تعیین تکلیف شود. سرمایه گذار و متقاضی این طرح نیز پس از عدم حصول نتیجه، جلسه را ترک کرد تا منتظر جلسات بعدی و تصمیمات اعضای شورا باشد.

 

مشوق‌های توسعه شهر به جلسه بعد موکول شد

 

موضوع بعدی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، طرح تخفیفات و مشوق‌های شهرداری برای احداث بنا، رعایت عقب‌نشینی و نوسازی بناها در بافت فرسوده و ناکارآمد بجنورد بود.

 

در این طرح که مشوق‌های مختلفی بر اساس شاخص‌های گوناگون برای محلات در نظر گرفته شده است، تخفیفات متعددی لحاظ می‌شود تا محرک توسعه بوده و سبب رونق ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری شود.

 

این طرح نیز با توجه به اولویت بالایی که دارد قرار شد نتیجه آن در جلسه فوق‌العاده آینده پیش از پایان امسال مشخص شود.

 

طرح سؤال

 

موضوع بعدی که در این جلسه مطرح شد، مربوط به سؤالات مهدی معلم یکی از اعضای شورای اسلامی شهر از شهردار بجنورد بود.

 

سؤالات مهدی معلم از حمیدی در خصوص علت اجرا نشدن تله کابین و زمین پینت بال در بجنورد بود که پاسخ‌های شهردار در جلسه بیان و اعلام شد که این موضوعات جزو برنامه‌های ۴ ساله است و نمی‌شود طی کمتر از ۲ سال به نتیجه برسد. از سوی دیگر نیز طرح‌های شورای شهر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

پس از این سؤال بود که حواشی مختلفی در صحن شورا ایجاد شد و مهرداد رحمتی عضو شورای شهر و منشی شورا به آن واکنش نشان داد.

 

چرا حاشیه ایجاد می‌کنید؟

 

رحمتی تاکید کرد: برخی افراد جلسه را از ابتدای آن به حاشیه می‌برند. اگر سوالی هست که پاسخ آن قبلاً ارسال شده چرا آن را طولانی می‌کنید تا به حاشیه کشیده شود؟

 

وی سپس به دلیل آنچه که عدم رعایت شئون اخلاقی، رفتارهای خارج از عرف و حاشیه پردازی در صحن شورا می‌دانست، جلسه را ترک کرد.

 

علی اربابی نائب رئیس شورای شهر بجنورد که ریاست جلسه را در نبود جمشید عین بیگی برعهده داشت نیز گفت: متاسفانه بعضی موضوعات صرفاً به دستاویزی برای حاشیه سازی تبدیل شده است که جای تأسف دارد.

 

طرح سؤال

 

موضوع درمانگاه شهرداری و چرایی عدم راه اندازی آن، دیگر سوالی بود که توسط مهدی معلم مطرح شد. وی بیان کرد که چرا این موضوع در بودجه‌های شهرداری وجود ندارد؟

 

شهردار بجنورد نیز پاسخ داد: این موضوع در بودجه سال‌های آینده قرار خواهد گرفت. پاسخ‌های رسمی ما نیز به صورت کتبی ارسال شده است.

 

سپس رأی گیری در خصوص پاسخ‌های شهردار انجام شد که ۴ نفر از ۶ نفر عضو شورای حاضر در جلسه از پاسخ‌ها قانع نشدند.

 

 تأیید متمم بودجه شورای اسلامی شهر نیز دیگر موضوع مطرح شده در صحن بود.

 

اعضای شورای شهر در این جلسه متمم بودجه شورای شهر را تأیید کردند و عدد آن به یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۱ رسید.

 

برای شهرداری سرپرست تعیین شود!

 

در دقایق پایانی جلسه بود که اعظم السادات افشین فر بیان کرد: باید برای شهرداری سرپرست تعیین شود.

وی تصریح کرد: اکنون با توجه به اینکه اکثریت اعضای حاضر در جلسه از پاسخ‌های شهردار قانع نشده‌اند باید سرپرست جدید برای شهرداری بجنورد مشخص شود.

 

وی تاکید کرد: انتخاب سرپرست برای شهرداری وظیفه قانونی شورای شهر است و از فردا امضاها و مکاتبات شهردار غیر قانونی است.

 

شهردار تغییر نمی‌کند

 

سپس اربابی و دلیریان اعلام کردند که این موضوع وجاهت قانونی ندارد و برخلاف قانون است. چراکه جلسه شورا دارای چندین عضو غائب بوده و باید جلسه‌ای اختصاصی بابت آن تشکیل شود آن هم با اطلاع قبلی همه اعضای شورا. پس شهردار فعلی بجنورد هنوز مسئولیت دارد.

 

از فرماندار بپرسید

 

افشین فر نیز گفت: مگر ما گفتیم بقیه اعضاء غائب باشند؟ در جلسه رسمی شورا، هم می‌شود عزل کرد هم نصب. اگر شک دارید از فرماندار بپرسید. احمدرضا یزدانی نیز از این موضوع دفاع کرد و خواستار انتخاب سرپرست برای شهرداری شد.

 

سپس ابوذر عفیف مدیر اداری مالی شورای شهر تذکری آیین نامه‌ای داد که این موضوع نیازمند فرآیند خاصی است که طی نشده است.

 

سپس مغروری و اربابی از مدیر اداری مالی شورای شهر خواستند که آیین نامه شورای شهر را بیاورد تا قانون به صورت دقیق بررسی شود. اربابی نیز به عنوان ریاست جلسه شخصاً این موضوع را بررسی کرد.

بررسی آیین نامه شورا

 

عفیف مدیر اداری مالی شورای شهر سپس به قرائت آیین نامه شورای شهر پرداخت و گفت: براساس قانون، استیضاح شهردار نیاز به این دارد که در جلسه‌ای، یک سوم اعضای شورای شهر درخواست استیضاح را مطرح کنند و در جلسه بعدی که ویژه این موضوع برگزار می‌شود، دو سوم اعضای شورای شهر که در این دوره ۶ نفر می‌شود به آن رأی دهند.

 

ملاک استیضاح، کل اعضای شورا است/ از غیبت اعضا سوء استفاده نکنیم

 

اربابی نائب رئیس شورا نیز تاکید کرد: ملاک استیضاح در ابتدا درخواست تعدادی از اعضا و سپس رأی گیری رسمی از همه اعضا در جلسه بعدی است. نه صرفاً اعضای حاضر در جلسه. اگر اینطور که برخی از اعضا می گویند بخواهد پیش برود در هر جلسه‌ای که تعدادی از اعضای شورا غائب هستند می‌شود هر کاری کرد و این خلاف قانون و اخلاق است و سوء استفاده به نظر می‌رسد.

اخبار مرتبط