پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۲/۲/۵ - ساعت ۲۱:۳۹

مالیات هر خانه خالی در ماه چقدر می‌شود؟

۶۵ هزار خانه خالی در پردیس، ۴۵ هزار خانه خالی در منطقه ۲۲ تهران و ۱۰ هزار خانه خالی در املاک ادارات و ارگان‌های دولتی در سطح شهر تهران و شهرستان‌های استان شناسایی شد.

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در نود و ششمین جلسه شورای مسکن استان تهران در خصوص تعداد خانه های خالی استان تهران اظهار کرد: ۶۵ هزار خانه خالی در پردیس، ۴۵ هزار خانه خالی در منطقه ۲۲ تهران و ۱۰ هزار خانه خالی در املاک ادارات و ارگانهای دولتی در سطح شهر تهران و شهرهای استان شناسایی شده است.

وی گفت: با عرضه این واحدها از ۱۵ اردیبهشت ماه وارد فاز عملیاتی کنترل اجاره بهای مسکن خواهیم شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: دو قانون مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر خانه های لوکس سال گذشته مصوب شده و لازم الاجرا می باشد و سازمان مالیاتی کشور می بایست در این زمینه با قدرت عمل کند تا بتوانیم با یک سیاستگذاری و عمل تجمیعی بازار اجاره بهای مسکن را کنترل کنیم.

محبت خواه همچنین از سیاستگذاری و تهیه بسته مالیات بر معاملات مکرّر واحدهای مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی خبر داد و تصریح کرد: قانون سوم نیز به کمک دو قانون قبلی در صورت اجرایی شدن توسط نهادهای مالیاتی کشور می تواند بر روند کنترل بازار اجاره بهای مسکن در تهران مؤثر باشد.

وی همچنین بر نقش ویژه شهرداری‌های استان تهران در شناسایی واحدهای مسکونی خالی تأکید کرد و گفت: یکی از مهم ترین وظایف شورای مسکن هر استان بررسی و کنترل بازار اجاره بها است که استاندار تهران نیز در این خصوص بسیار مصمم هستند.

مالیات هر واحد خالی در ماه چقدر می‌شود؟

طبق اطلاعاتی که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی در خرداد ۱۴۰۱ منتشر کرد نشان می‌دهد میانگین اجاره هر مترمربع واحد مسکونی در تهران طی اردیبهشت سال قبل به ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده بود. این مقدار به این معنی است که اجاره بهاء ماهیانه یک واحد ۷۵ متری  ۹ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان است.

از طرفی مطابق قانون مالیات بر خانه های خالی، از خانه‌های خالی در سال اول ۶ برابر مالیات بر درآمد اجاره اخذ خواهد شد و برای افراد دارای ۵ خانه و بیشتر، به ازای تمام واحدهای مسکونی این ضریب دو برابر می‌شود.

اخبار مرتبط