پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۲/۲/۲۲ - ساعت ۱۳:۵۲

جمعه، نمایشگاه کتاب روز بسیار شلوغی را پشت سر گذاشت

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ایستگاه سوم خود همچنان میزبان بسیاری از مخاطبان بود و می‌توان گفت روز بسیار شلوغی را پشت سر گذاشت.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ایستگاه سوم خود همچنان میزبان بسیاری از مخاطبان بود و می‌توان گفت روز بسیار شلوغی را پشت سر گذاشت. نمایشگاه کتاب تهران در اولین جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه خود روز شلوغی را تجربه کرد؛ خیلی‌ها آمده بودند از خانواده‌ها تا دستفروشان مترو.

پیش‌بینی‌ها از قبل این بود که آخر هفته نمایشگاه مثل همیشه شلوغ باشد که این پیش‌بینی حتی پیش از باز شدن درهای شبستان به وقوع پیوست و جمعیت زیادی به استقبال آمدند به گونه‌ای که حتی درهای شبستان زودتر از ساعت ۱۰ باز شد و نمایشگاه تا ساعت ۲۱ (یک ساعت تمدید) میزبان مخاطبان بود. برخی از خانواده‌ها پیک‌نیک آخر هفته‌شان را در محل برپایی نمایشگاه کتاب در مصلی گذراندند.

در این بین برخی از این شلوغی استفاده کرده، بساط‌شان را به نمایشگاه آورده بودند و از میوه خشک و عروسک تا صندلی راحتی می‌فروختند. غرفه‌های اغذیه‌فروشی هم از شلوغی‌ها بی‌نصیب نبودند هرچند خانواده‌هایی بودند که ترجیح داده بودند غذای‌شان را از خانه بیاورند ولی این نافی شلوغی اغذیه‌فروشی‌ها نبود.

امسال نمایشگاه کتاب یک تعطیلی رسمی دیگر هم در میانه هفته دارد و با وجود این تعطیلی، پیش‌بینی بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان است.

روز جمعه غرفه‌های ارائه کتاب‌هایی که با عنوان کتاب قاچاق شناخته می‌شوند، در مترو کار خود را از نمایشگاه زودتر آغاز کرده بودند و برخی از مخاطبان را با توجه به تخفیف نامتعارف‌ به سمت خود می‌کشاندند.

علی رمضانی، قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ارائه آماری از نمایشگاه درباره تخلفات نیز گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران یک مورد ناشر متخلف را در بخش عمومی با فروش کتاب غیرقانونی شناسایی کرد که تعطیلی چندساعته آن را در پی داشت.

به گفته وی، تهویه داخل شبستان پاسخگوی میزان مراجعه مخاطبان نیست و به خصوص در برخی از بخش‌ها این مشکل بیشتر احساس می‌شود. او می‌گوید: امیدواریم با تدابیر بهتری بتوانیم این مسئله را کاهش دهیم.

سخنگوی نمایشگاه کتاب در سومین نشست خبری خود گفت: آمار فروش در بخش مجازی تا ساعت ۱۳ امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت مجموعاً ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که از این میزان ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سهم ناشران و ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سهم کتابفروشان است. همچنین تاکنون ۱۷۸ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب توسط ناشران و کتابفروشان به فروش رسیده است.

اپراتورهای تلفنی نمایشگاه تا ۲۱ اردیبشهت به ۷ هزار تماس پاسخ دادند که طبق آمار اعلام شده، از ساعت یک دقیقه بامداد به ۶ هزار و ۹۵۹ تماس ورودی و ۵۲۶ تماس خروجی پاسخ داده شد.

سی ‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی تهران برگزار می‌ شود. در این دوره بیش از ۱۰۰ ناشر خارجی، ۲۰۰ کتابفروش و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی فعالیت خود دارند.

اخبار مرتبط