پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۲/۲/۲۳ - ساعت ۹:۳۵

۲۱میلیاردو۴۰۰میلیون تومان؛ فروش مجازی نمایشگاه کتاب تا ظهرجمعه

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: آمار فروش در بخش مجازی تا ساعت ۱۳ امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجموعاً ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین نشست خبری خود گفت: امروز حضور خانوادگی و استفاده از بخش‌های مختلف را شاهد هستیم و همانطور که مشاهده کردید پیش از آغاز به کار امروز نمایشگاه و پیش از ورود به نمایشگاه به همگی همکاران گفتم امروز روز متفاوتی است چراکه پیش از بازگشایی نمایشگاه مردم در مسیر و در حال مراجعه به نمایشگاه بودند.

وی با اشاره به اینکه ساعت آغاز به کار نمایشگاه ۱۰ صبح است گفت: امروز هم مثل روز گذشته یک ساعت زمان نمایشگاه را افزایش دادیم تا مردم از فرصت تعطیلی استفاده بیشتری کنند همچنین پنجشنبه و جمعه آینده نیز یک ساعت افزایش کاری نمایشگاه را داریم؛ البته ممکن است همین تصمیم برای روز سه شنبه که تعطیل است گرفته شود که متعاقباً اعلام می‌شود.

رمضانی افزود: در گروه‌های مجازی مختلف شاهد حضور ناشران و گفتگوهایی درباره نمایشگاه هستیم به ویژه گفتگوی کتابفروشان به عنوان کسانی که اولین بار است در نمایشگاه حضور دارند بعضاً اعلام کردند برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان مجبور به بسته نگه داشتن درب‌های کتابفروشی های خود شدند؛ البته این مسئله به نحوی است که سهم ناشران از فروش محفوظ است.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: هدف ما رساندن کتاب به دست مخاطبان است و از امروز رسیدن بسته‌های خریداری شده از بخش مجازی نمایشگاه آغاز شده است و افراد شرکت ملی پست و پستچیان که این روزها یار یار مهربان هستند در تلاش هستند.

فروش ۲۱ میلیاردی کتاب در بخش مجازی

وی افزود: آمار فروش در بخش مجازی تا ساعت ۱۳ امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجموعاً ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که از این میزان ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سهم ناشران و ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سهم کتابفروشان است. همچنین تاکنون ۱۷۸ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب توسط ناشران و کتابفروشان به فروش رسیده است.

سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: از آنجا که سال گذشته آمار فروش را به صورت روزانه اعلام کردیم این مبالغ قابل قیاس است و اگر افزایشی در رقم فروش رخ داده است این افزایش در تعداد نسخه هم مشهود است.روز گذشته اعلام کردم که اگر افزایشی در حوزه ریالی داشتیم در حوزه تعدادی نیز شاهد این افزایش بودیم.
وی با اشاره به اینکه رویداد ایده پردازی تا ۱۵ خرداد ماه مجموعه رویداد ایده پردازی برای دریافت ایده دایر است افزود: رویداد ایده پردازی نمایشگاه دوست داشتنی به ساخت نمایشگاه در سال آینده کمک می‌کند.

رمضانی گفت: بخش کلینیک نشر برای رشد و توسعه توانمندی ناشران در دو سطح راه اندازی و توسعه احداث شده است و ناشران می‌توانند به این بخش‌ها مراجعه کنند تا نتایج بهتری بگیرند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۴۵ محتوا از جمله گزارش، تصویر، خبر توسط ستاد خبری در سایت نمایشگاه و یا خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده است افزود: امسال تلاش می‌کنیم نمایشگاه را به غیر ایرانیان معرفی کنیم و همچنان شاهد آن هستیم که بخش عربی و انگلیسی نمایشگاه فعال هستند و خواهشمندم از رسانه‌هایی که به زبان‌های دیگر فعالیت می‌کنند به این بخش و اطلاع جهانیان از نمایشگاه کتاب بپردازند؛ البته بخشی از محتوای فارسی هم ترجمه می‌شود و تولید محتوای به زبان‌های خارجی هم در حال فعالیت هستند.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مرکز پاسخگویی نمایشگاه با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ تاکنون تلاش کرده است مجموعه اشکالات ناشران را پاسخ دهد؛ روزهای آتی مثل روزهای گذشته هر روز در یک بخش هستیم و یک روز به این محل می‌رویم و از زحمات این افراد مطلع می‌شویم.

وی افزود: مجموع فعالیت‌های فرهنگی در این دوره نمایشگاه قابل توجه است و در سراهای ناشران آموزشی، ملل و کودک و نوجوان منبع خوبی برای انتقال مطالب و محتوای فرهنگی در نمایشگاه هستند.

رمضانی گفت: در کوشک کتاب روز گذشته شاهد برگزاری طنز ایستاده (استندآپ کمدی) آقای لویشان پور و امروز هم نیما نافع استندآپ کمدی کتاب خواهد داشت که این مسئله به تلطیف فضای نمایشگاه کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سرای آموزشی هم کارگاه‌های مختلفی در حال برگزاری است افزود: ساعت ۱۶ امروز آقای کاکاوند متن خوانی دارد. همچنین مراسم بزرگداشت آقای رهگذر در کوشک کتاب برقرار است و در سرای جوایز ملی جمهوری اسلامی ایران امروز پاسداشت مرحوم مسعود دیانی با حضور چهره‌ها برگزار می‌شود.

پاسخگویی به ۷ هزار تماس در نمایشگاه کتاب

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مرکز تماس تا ۲۱ اردیبشهت ماه به ۷ هزار تماس پاسخ دادند که از ساعت یک دقیقه بامداد این روز به ۶ هزار و ۹۵۹ تماس ورودی و ۵۲۶ تماس خروجی پاسخ داده شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ هزار نسخه نقشه بین مخاطبان توزیع شده است افزود: تاکنون میزبان تعدادی از نمایندگان مجلس از استان‌های مختلف بودیم و باید گفت مجموعاً ۱۰ هزار متر مربع بنر تبلیغاتی نمایشگاه کتاب در قالب تبلیغات محیطی نصب شده است.

رمضانی گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران یک مورد ناشر متخلف را در بخش عمومی با فروش کتاب غیرقانونی شناسایی کردند که تعطیلی چندساعته آن را در پی داشت.
وی با اشاره به اینکه امروز میزبان معاون اول قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد و بازدید سفرای از کشورهای مختلف بودیم افزود: در ستاد خبری شرایط اطلاع برای حضور میهمانان مستقر در نمایشگاه انجام می‌شود و امیدواریم این اطلاع رسانی بهتر انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی مخاطبان برای بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: اعدادی که در این خصوص ارائه می‌شود به صورت براوردی است مثلاً در سال گذشته متروی تهران اعلام کرده است ۱۷۸ هزار نفر را خروجی‌های ایستگاه شهید بهشتی و مصلی امام خمینی (ره) به مصلی رسانده است اما مبادی دیگری برای مراجعه وجود دارد البته ما هم اصراری به اعلام اعداد نداریم و براورد جمعیت به صورت شهودی قابل مشاهده است چراکه با گسترش متراژ غرفه‌ها که امسال نیز ۱۲۵ هزار متر مربع است بازهم پاسخگوی جمعیت نیست اما به صورت کلی روش متقنی برای شمارش میزان تردد نداریم.

رمضانی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر فروش اسباب بازی به همراه کتاب‌های راهنما گفت: عرضه اسباب بازی به صورت مجزا در نمایشگاه کتاب ممنوع است چنانچه کتابی منتشر شده باشد و به اسباب بازی ملحق شده باشد مطابق تشخیص ناظران سالن‌ها باید رسیدگی شود چراکه کتاب‌ها با شابک و مجوز قابل شناسایی هستند اما ممکن است چنین تخلفی صورت گیرد که ناظران ما در این مجموعه به آن توجه خواهند داشت.

وی درباره حضور روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه مستقر هستند و پایتخت کتاب ایران در ابتدای سالن کودک و نوجوان حضور دارند برای مثال اهواز به عنوان اولین پایتخت کتاب مستقر هستند؛ طبیعتاً برگزیدگان این دوره به نمایشگاه دعوت شدند و اداره کل مجامع وزارت ارشاد متولی این موضوع و میزبان این بخش در نمایشگاه کتاب است.

میانگین ۷۲ ساعته برای وصول بسته‌ها

رمضانی گفت: شرکت پست طبق توافق بنا دارند که میانگین وصول بسته‌ها بیش از ۷۲ ساعت نشود البته سال گذشته هم ظرف ۲۴ ساعت یا حدود ۳۵ ساعت بسته‌ها به دست مخاطب رسیده است. نرخ ارز خرید کتاب‌های خارجی، نرخ ارز صرافی ملی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت مبنا قرار گرفته است.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره کمبود فضای پارکینگ در مصلی امام خمینی (ره) گفت: امروز با توجه به حجم مراجعه مخاطبان مجموعه پارکینگ مصلی امام خمینی (ره) تکمیل شده است و خواهشمندیم مخاطبان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی درباره نقص تهویه شبستان اصلی مصلی افزود: روز گذشته یکی از دستگاه‌های تهویه شبستان اصلی مصلی از کار افتاده است و مجموعه مصلی نسبت به تعمیر آن اقدام کردند اما همچنان تهویه داخل شبستان پاسخگوی میزان مراجعه مخاطبان نیست به خصوص در برخی از بخش‌ها این مشکل بیشتر احساس می‌شود و امیدواریم با تدابیر بهتری بتوانیم این مسئله را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جانمایی ناشران آموزشی و مسافت زیادی که مخاطبان برای دسترسی به این بخش باید طی کنند گفت: آسانسورهای شبستان اصلی در حال حاضر مشغول فعالثیت هستند و ناشران آموزشی در بخش اطلاع رسانی غرفه‌های خود باید از مسیر ایستگاه مصلی امام خمینی آدرس بدهند تا مخاطبان برای طی این مسافت دچار مشکل نشوند؛ اما به طور کلی باید توجه کنیم که مصلی امام خمینی برای برگزاری نمایشگاه طراحی نشده است اما راه حل این مشکل تبلیغات درست است همچنین ماشین‌های مخصوص رفت و آمد معلولان و جانبازان نیز از طرف شهرداری برای دسترسی این افراد فعال هستند.

وی درباره تخصیص بن‌های معلمان و کارگران گفت: مجموعه بانک ملی در تلاش بوده است که این کار انجام شود و اگر منابع تأمین شود بستر نمایشگاه برای تخصیص این مسئله آمادگی دارد.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد کتابفروشان و ناشران در بخش مجازی گفت: کتابفروشان غیر تهرانی سهم بیشتری را نسبت به کتابفروشان تهرانی در بخش مجازی دارند و این بخش از میزان استقبال شگفت زده‌اند در صورتی که به ناشران همچنان آسیبی وارد نمی‌شود چنانچه می‌بینید آمار فروش نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: کتابفروشان برای اولین بار است که در بخش مجازی حضور دارند و باید گفت آئین نامه نمایشگاه با جدیت پیگیر این است که در بازه زمانی مشخصی بسته‌های پستی به دست مخاطبان برسد و طبیعی است اگر ناشران نتواند این فرایند را به صورت مناسب انجام دهند حتماً ممنوعیت‌هایی را خواهند داشتند چراکه موظفیم ذائقه خریداران کتاب و کتابفروشان را شیرین نگه داریم.

وی در پایان در خصوص تبلیغات محیطی نمایشگاه و اختصاص دیوارنگاره میدان انقلاب و میدان ولیعصر (عج) به نمایشگاه کتاب گفت: رایزنی‌ها در این خصوص انجام شده است همچنین طرح‌های تکمیلی ارائه شده و چه بسا تا روزهای آینده شاهد این تبلیغات در این دو نقطه باشیم.

اخبار مرتبط