پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۲/۳/۶ - ساعت ۱۲:۲۰

معایب تک فرزندی از بعد جامعه

گفت: افزایش احتمال طلاق در بزرگسالی، پیری و به دنبال آن کاهش جمعیت کشور، کاهش نسل جوان و پیرشدن جمعیت، معیوب شدن چرخه تولید و اقتصاد جامعه و گسترش فقر در جامعه برخی از این معایب است.

زهرا حسینی خبوشان  با بیان اینکه تمایل کمتر خانواده‌های تحصیلکرده به تک فرزندی، می‌تواند سبب کاهش متوسط ضریب هوشی جامعه شود، افزود: با توجه به زیاد شدن امید به زندگی، تک فرزندان نمی‌توانند به راحتی همه مسئولیت‌های نگهداری از پدر و مادر مسن خود را تقبل کنند و بنابراین نیاز به خانه‌ها و محل‌های نگهداری سالمندان افزایش می‌یابد.

 

وی ادامه داد: مطالعات متعدد در چین بر این باورند که به موازات افزایش تعداد خانواده های تک فرزند باید انتظار تغییرات گسترده‌ای را در رفتار جامعه چین داشت به طوری که از آن به عنوان "بمب ساعتی رفتاری" نام برده‌اند.

 

حسینی خبوشان خاطرنشان کرد: به طور کلی با توجه به اینکه خانواده در حکم یک نظام و سیستم است، در خانواده تک ­فرزند، این سیستم به شکل یک مثلث درخواهد آمد و ارتباط ‌ها بسیار محدود است و فرزند فقط با پدر و مادر بزرگسال خود تعامل دارد و بسیاری از روابط اجتماعی شکل نخواهد گرفت.

 

وی اضافه کرد: حال زمانی که تعداد فرزندان افزایش می ‌یابد این نظام ارتباطی به صورت توانی افزایش می‌ یابد و گسترش پیدا می کند. تعامل فرزند با پدر و مادر و خواهر و برادر و ارتباط چهره به چهره، روش های حل مسئله، تعامل، همدلی، صمیمیت، گذشت و تفکر خلاق شکل خواهد گرفت و خانواده شباهت بیشتری به جامعه واقعی پیدا خواهد کرد و کودک می‌تواند در این حالت نمونه­‌ای از تعاملات و ارتباطات موجود در اجتماع واقعی را ببیند و نحوه صحیح برخورد با مسائل و موضوعاتی که در آینده در جامعه با آن­ها مواجه خواهد شد را بیاموزد و تمرین کند./ایسنا 

خبرنگار
اخبار مرتبط