پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۲/۱۰/۳ - ساعت ۲۲:۱۱

ارتقای سواد سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با غربالگری فشارخون و دیابت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیرامون پویش ملی سلامت برگزار شد، اظهار کرد: در فاز نخست، ارتقای سواد سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با غربالگری فشارخون و دیابت، هدف این پویش است.

 

دکتر محمدرضا اکبری در این نشست که روز یکشنبه سوم دی ماه 1402 برگزار شد، با تاکید بر لزوم افزایش میزان آگاهی پیرامون سواد سلامت، افزود: فشار خون و دیابت دو بیماری خاموش هستند که باید عوامل تشدید آنها را به خوبی شناخت.

 

وی تصریح کرد: بر اساس هدفگذاری وزارت بهداشت، به دنبال آن هستیم که شناسایی، مراقبت، بیمار یابی و پیشگیری را ارتقا دهیم؛ این دو بیماری عوارضی همچون سکته قلبی و مغزی دارد که زندگی فرد را در سنین فعال، با اخلال مواجه می کند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر قابل پیشگیری بودن این دو بیماری، گفت: وزارت بهداشت ۲۵ درصد بار سلامت را بر عهده دارد و باقی آن از طریق سایر دستگاه ها و مشارکت مردمی محقق می شود.

 

وی با اشاره به اهمیت خودمراقبتی، افزود: با تغذیه سالم، تحرک و اصلاح سبک زندگی می توانیم از این بیماری پیشگیری داشته باشیم.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۳۸ درصد مردم استان دارای فشار خون بالا هستند و نیمی از افرادی که دارای فشار خون و دیابت هستند، از بیماری خود اطلاعی ندارند.

 

دکتر اکبری با بیان اینکه پویش ملی سلامت تا 15 دی ماه به صورت رایگان در تمام خانه های بهداشت و مراکز سلامت ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: این پویش برای افراد بالای ۱۸ سال بوده و برای این امر اقداماتی همچون برپایی ایستگاه های سلامت در نقاط مختلف اجرایی شده است.

 

روح اله یزدانی، رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه نیز در این نشست از آموزش ۹۴۱ رابط بهداشتی برای اجرای این طرح خبر داد و افزود: سفیران سلامت آموزش دیده شش هزار و ۷۴۱ بودند و ۴۴ هزار نفر آموزش دیدند.

 

یزدانی گفت: از جمعیت حدود ۵۶۴ هزار نفری مشمولان این طرح در خراسان شمالی، ۲۱۰ هزار نفر غربالگری شدند که از این تعداد 4172 نفر مشکوک به پر فشاری خون و ۱۸۸۱ نفر نیز مشکوک به بیماری دیابت شناخته شدند.

خبرنگار
اخبار مرتبط