پایگاه خبری تحلیلی دیار مشرق ۲۴

۱۴۰۲/۱۰/۳ - ساعت ۲۲:۳۷

۳۰۰۰ خانواده روستایی خراسان شمالی نتوانستند بیمه‌شان را تمدید کنند

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌ شمالی گفت: ۳۰۰۰ خانواده روستایی و عشایری که سال گذشته بیمه‌شده فعال بودند امسال بنا به دلایل مختلف بیمه خود را تمدید نکردند.

به گزارش پایگاه خبری دیار مشرق۲۴، محمدرضا بیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در صورت پرداخت نشدن حق بیمه توسط این افراد و بروز حادثه یا بیماری منجر به از کار افتادگی یا فوت در زمان وقفه بیمه‌ای، مستمری به این افراد تعلق نخواهد گرفت.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌ شمالی گفت: این صندوق از طرق مختلف مانند تماس با بیمه‌شدگان، ارسال پیامک و ... موضوع لزوم تمدید و عواقب تمدید نشدن را به بیمه‌شدگان غیرفعال اطلاع‌رسانی کرده است. طبق اطلاعات به دست آمده (تماس با بیمه‌شدگان) علت اصلی تمدید نشدن، مشکلات اقتصادی و تمکن مالی نداشتن بیان شده است.

وی ادامه داد: کشاورزان، روستاییان و عشایر استان به علت خشکسالی، کاهش منابع آبی، بالا رفتن هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی و دامپروری، بی‌رونقی کسب و کارها و کمبود درآمد دچار کاهش درآمدی شدید شده و در پرداخت حق بیمه دچار مشکل شده‌اند. در صورت ایجاد شدن وقفه در بیمه‌پردازی، بیمه‌شده باید سه برابر حق بیمه به ازای هر ماه وقفه پرداخت کند، چون دولت تعهدی برای پرداخت ۷۰ درصدی وقفه ایجادشده توسط بیمه‌شدگان را ندارد.

بیدی گفت: بیمه‌شدگان با پرداخت حداقل ۱۵ سال حق بیمه سالانه و به شرط داشتن حداقل ۶۵ سال سن، از مستمری پیری برخوردار می‌شوند، در صورت فوت به دلیل حادثه ناشی از کار، بدون احتساب سابقه بیمه و در غیر این صورت با داشتن یک سال سابقه و ۹۰ روز ارتباط بیمه‌ای در سال آخر، افراد تحت تکفل مشمول مستمری می‌شوند.

وی ادامه داد: در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، بدون احتساب سابقه بیمه و در صورت وقوع حادثه‌ای بیرون از محیط کار و با شروع بیماری پس از یک سال سابقه به شرط داشتن ۹۰ روز ارتباط بیمه‌ای (قبل از ازکارافتادگی) بیمه‌شده می‌تواند مشمول مستمری ازکارافتادگی کلی شود.

وی گفت: ۲۸۰۰ خانوار روستایی و عشایری در ۹ ماه امسال زیر پوشش این صندوق رفتند که از مجموع این تعداد، حدود ۱۸۰۰ نفر مرد و بقیه زن هستند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌ شمالی بیان کرد: امسال اولویت صندوق علاوه بر جذب بیمه‌شدگان جدید بحث تمدیدهاست که این امر نیز در دستور کار قرار گرفت تا بیمه‌شدگان تمدید شوند.

وی ضریب پوشش بیمه‌ای استان را حدود ۴۳ درصد دانست و گفت: ۷۶ هزار و ۷۲۴ نفر از جمعیت مشمول، خود را بیمه کرده‌اند. در مجموع، ۱۷۹ هزار نفر از جمعیت استان مشمول صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌ شمالی هستند که تلاش می‌کنیم این افراد را جذب کنیم.

بیدی با بیان اینکه این صندوق هشت سطح درآمدی دارد، افزود: در کمترین سطح درآمدی، هر بیمه شده هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و در بیشترین سهم درآمدی هر بیمه‌شده ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال سالانه پرداخت می‌کند.

اخبار مرتبط